Vijf jaar ondernemen heeft me veel geleerd, ik heb een aankondiging voor je!

 

GIF 5 jaar ondernemer V2Al vijf jaar werk ik aan fantastische ontwerp opdrachten samen met mijn opdrachtgevers. In die fantastische jaren heb ik vele logo’s, flyers, afbeeldingen, lesmaterialen, interactieve PDF’s en zelfs een volledig boek ontworpen. It’s been good!


Maar ik heb ook veel geleerd en het is tijd voor vernieuwing. De afgelopen vijf jaar heeft me ontzettend veel inzichten gegeven. Eén van die inzichten is dat ik het niet alleen belangrijk vind om op persoonlijk vlak zo mens, dier en milieuvriendelijk mogelijk te leven, maar dat ik dat ook steeds meer in mijn onderneming wil doorvoeren. Daarnaast heb ik een ontwerp gebied gevonden wat ik ontzettend graag doe, waar ik extra goed in ben én wat aansluit bij mijn waarden: het maken van interactieve PDF documenten.


Dat doe ik al een tijdje en ik merk dat er steeds meer vraag naar komt. Mensen zijn op zoek naar prachtig ontworpen documenten die ze digitaal kunnen gebruiken en delen en waar rijke content aan is toegevoegd. Laat dat nou net zijn waar ik me in ben gaan specialiseren!
Dit is zo’n specifiek gebied dat het zijn eigen plek verdient. Daarom zet ik een aparte niche op binnen mijn onderneming met een aparte website. Zo kan ik me daar volledig storten op mijn liefde voor interactieve Pdf’s en werken aan mijn missie:


Jij energie- tijd- en papierverspillingsvrij met doeltreffende digitale documenten.

 

Waarom deze missie? Simpel.

  • De wereld heeft mensen nodig die bewust leven & ondernemen met respect voor mens, dier en milieu.
  • Ik wil werken op een manier die past bij mijn waarden en samenwerken met mensen die deze waarde delen.
  • Ik merk dat veel teveel mensen onnodig papier gebruiken waar digitale documenten veel praktischer, leuker, effectiever en milieuvriendelijker zijn.
  • Ik krijg energie van het werken aan steengoede interactieve PDF documenten waar je dingen in kunt vullen, video’s in kan bekijken, tekst & beeld geanimeerd is en je diverse knoppen en links kan gebruiken.


Reden genoeg dus (ik kan er nog wel tien noemen). Ik maak nu natuurlijk al interactieve Pdf’s, op dit moment heb ik er zelf twee opdrachten voor lopen. Mijn nieuwe i-PDF tak is op moment van schrijven nog in ontwikkeling. Ik ben druk bezig met het maken van de huisstijl, het ontwikkelen van de juiste formulieren en de website. Als je op mijn email lijst staat (schrijf je hiernaast in!) zal ik je zeker laten weten wanneer de nieuwe website te bewonderen is en hoe je mijn updates krijgt om alles te leren wat je wilt weten over interactieve PDF’s. Bijvoorbeeld wat er allemaal kan, hoe het werkt en wat je zelf kunt doen. Elke ondernemer verdient doeltreffende digitale documenten en ik kan je daarbij helpen.


Wees niet bang, voorlopig ga ik ook gewoon door met al mijn andere grafisch ontwerp werk. Je kunt gewoon nog bij me terecht voor je nieuwe poster, flyer, huisstijl of ander interessant ontwerp project.


Bedankt voor de interessante opdrachten en mooie samenwerking, op naar de volgende vijf briljante jaren!

 

 

Wat kan er in een interactieve pdf (iPDF)?

 

 

– Naar andere pagina’s springen

– Links naar websites en documenten

– Handige rollover en klik opties

– Beeld en geluid

– Animatie

– Email knop

– Formulier digitaal invullen en verzenden

– Digitale ondertekening formulieren

 

Dit zijn de meest gebruikte elementen en functionaliteiten in een iPDF. Door ze slim te combineren creëer je eindeloze mogelijkheden en kan je jouw document zo samenstellen dat het zijn doel bereikt. Zie je al voor je hoe een interactieve pdf jouw verder kan helpen? Handig he?!

 

Ik zie je al glunderen in de weet dat jij jezelf op de kaart gaat zetten met jouw spiksplinternieuwe interactieve pdf. Heb je vragen of wil je direct aan de slag? Neem contact met me op!

 

Ben je benieuwd wat een interactieve pdf nou precies is en wat de voordelen zijn? Wil je het zelf ervaren? Je leest het in dit artikel: Wat is een interactieve PDF (iPDF) en wat zijn de voordelen? Download daar ook mijn voorbeeld om, het zelf te ervaren!

 

Ontwerpproces van het logo voor Gastouderbureau Maki

 

Logo zwart big rgb screen
Logo ontwerp is een speciaal segment binnen grafisch ontwerp. Een logo moet aan vele belangrijke punten voldoen en vergt daardoor extra goede communicatie tussen opdrachtgever en ontwerper.


Ik begin elke opdracht met uitgebreide informatie verzamelen; Wie is de ondernemer? Wat zijn haar doelen? Wie is haar doelgroep? Wat is de naam van de onderneming? Hoe is deze ontstaan? Wat is de missie, de slogan, wat zijn de voorkeuren voor kleuren of vormen? Wat wil mijn klant juist wel en niet? Wat is het verhaal achter de oprichting van de onderneming? Wat zijn kernwoorden voor dit ontwerp?
Hoe meer vragen ik stel en hoe meer informatie ik krijg van de opdrachtgever, hoe beter ik het logo kan ontwerpen. Echt luisteren en me inleven in mijn klant, de doelen en de doelgroep maakt dat ik bijzondere én effectieve ontwerpen maak voor mijn klanten. Ik zou niet zonder deze belangrijke fase kunnen en voor mij is het vanzelfsprekend. Mijn klanten zeggen dat dit één van de dingen is die mij zo uniek en prettig maakt als grafisch ontwerper.

 

Als ik alle informatie heb verzamelt die ik nodig denk te hebben begint de brainstormfase. Zaken die ik voorop zet als ontwerper van logo’s zijn:
- Uniek en passend bij de opdrachtgever (want er zijn al genoeg logo’s die op elkaar lijken)
- Herkenbaar
- Simplistisch
- Kan een onderneming lang vertegenwoordigen. (Ik vermijd dingen die te tijdsgebonden zijn of waar je snel op uitgekeken raakt)

 

Speciaal voor het logo van Gastouderbureau Maki was ik op zoek naar speelsheid, maar zeker ook professionaliteit, twee van de kernwoorden voor dit ontwerp. Ik wilde een knipoog naar het beestje de Maki zonder letterlijk een maki in het logo te verwerken.

 

I schets kleinerBij het brainstormen kwam ik al snel op een van de meest onderscheidende delen van de meest bekende maki: de prachtige ringstaat. Visueel gezien heeft de letter “i” natuurlijk veel overeenkomsten met een Maki staart, dus het idee was al snel gevonden. Maar een echt goede ontwerper is kritisch, probeert veel uit en probeert haar eigen idee te ontkrachten. Als dat niet lukt, weet je dat je een goed concept te pakken hebt en kun je het voorleggen aan je klant. 

 

Na de keuze van het concept begint de Uitwerkfase. Eerst lekker schetsen op papier en uiteindelijk de digitale verwerking. Ik werk altijd eerst in zwart wit. Als een logo niet in zwart wit werkt heb je (meestal) geen krachtig logo te pakken. Eerst focus ik me volledig op de vorm en de balans. Voor dit logo zijn de ronde hoeken (zie cirkels) en zachte lijnen erg belangrijk zodat het vriendelijk overkomt. Daarnaast was ik op zoek naar een heel open en ronde lettervorm (zie pijltjes) om de lijnen van het woord “maki” te complimenteren. Openheid was namelijk ook een kernwoord in het ontwerpproces.


Zwart wit vorm en balans
Pas als de vormen helemaal geperfectioneerd zijn voeg ik kleur toe. Natuurlijk heb ik een idee van hoe en waar ik dat wil, maar pas als het gehele ontwerp prefect en in balans is ga ik daarmee aan de slag. In dit geval werd de kleur suggestie door mijn klant gegeven en heb ik de perfecte variant ervan gezocht die het zwart en wit complimenteert.


zwarte achtergrondNatuurlijk wordt mijn klant gedurende het gehele uitwerkingsproces nauw betrokken bij overwegingen en keuzes. Ik moet er conceptueel en design technisch achter staan, maar mijn klant moet het geweldig vinden. Ik lever geen werk af als dit niet het geval is.


Nadat alles geperfectioneerd is gaan we over tot de aflevering van het ontworpen materiaal. In geval van een logo lever ik altijd een overzicht aan waarin staat welke lettertypes en kleurcodes gebruikt zijn en sla ik het op in alle meest gebruikte bestandsformaten voor drukwerk én voor digitaal gebruik. In principe kun je daar alles mee, maar mijn klanten mogen altijd bij me aankloppen als ze een specifiek formaat nodig hebben. Dat vind ik niet meer dan logisch, voor mij is dat een deel van uitstekende service verlening, iets waar ik altijd naar streef.

 

 Als laatste neemt mijn klant het logo natuurlijk in gebruik. Vaak doe ik meer dan het logo en ontwerp ik ook briefpapier, flyers, social media materiaal e.d. Dit is altijd een bijzondere fase omdat hier mijn werk pas echt ‘tot leven’ komt. Want een logo blijft een icoon om een onderneming te herkennen. De echte betekenis wordt eraan gegeven door de bedrijfsidentiteit, acties en interacties van de onderneming in kwestie. Dat bepaald uiteindelijk ècht welke associaties mensen hebben bij een bedrijf en het zien van het logo.

 

Dan zijn we ook bij het einde gekomen van mijn werkproces voor Maki, natuurlijk deel ik mijn nieuwe werk in mijn portfolio, op mijn blog en op social media. Maar na de overdracht van de documenten is het aan de ondernemer om het logo consistent te gebruiken aan de bedrijfsidentiteit te bouwen die iedereen zal herkennen als Gastouderbureau Maki!

 

 

 

Zal ik mijn project / blog / onderneming starten of niet?

Met die vraag lopen veel mensen rond. Naar mijn mening lopen er veel teveel mensen met die vraag rond. Mensen met super goede en interessante ideeën die maar niet beslissen om te starten. In onderstaande video geeft ik je mijn antwoord op deze vraag en leg ik je uit waarom ik er zo naar kijk.

 

 

Belangrijke punten om mee te nemen:

  • Als je wacht totdat je idee perfect is zal je nooit starten.
  • Door te starten geef je jezelf de kans je idee te onderzoeken, uit te werken, ervaring op te doen en het bij te stellen totdat het is zoals jij het wilt hebben.
  • Je hoeft niet precies te weten hoe je er komt. Je ziet de start en de paar stappen daarna, ook al zie je de weg nog niet volledig, als je de eerste stappen gezet hebt zie je vanzelf het volgende deel van je weg.
  • Soms houden mensen je tegen in je avontuur omdat ze je willen behoeden voor falen en teleurstelling, hoe goed bedoeld ook, dit kan je tegenhouden. Ga hier verstandig mee om.
  • Wees niet iemand die jaren met een idee blijft lopen en uiteindelijk denkt: had ik maar…
  • Verzamel informatie, maak een goed plan en ga ervoor.
  • Jij hebt een uniek talent, jij bent interessant en bijzonder, deel het met de wereld, wij willen JOU zien!


Heb je een vraag? Wil je iets van me weten? Wil je jouw verhaal delen? Laat een berichtje achter. Ik lees ze, ik luister naar je en ik geeft je graag antwoord!

 

 

Laat je mailadres achter,
dan help ik je door mijn beste tips & tools met je te delen.

 


Ik zal je niet spammen en jouw informatie nooit met anderen delen.